Eén maand Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura - WaarBenJij.nu Eén maand Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura - WaarBenJij.nu

Eén maand Down Under

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Januari 2009 | Australië, Sydney

G’day!

Echt NO IDEA waar ik moet beginnen! Zit nu een maand in Australië en heb zoveel verschillende dingen meegemaakt en ervaren!

Het voelt hier nog steeds niet alsof ik aan de andere kant van de wereld zit. Merk het eigenlijk alleen als ik met Dre aan de telefoon zit en hij net wakker is en ik net ga slapen. Contact met Nederland heb ik dan ook alleen in de ochtend of avond. Overdag liggen jullie allemaal (lekker) te slapen. Gek wel…

Waar ik het meeste van geniet zijn de dieren die je hier bij wijze van spreken op straat tegenkomt, en in Nederland alleen kan zien in de dierentuin. Hier in Melbourne vliegen groene papagaaien rond! Hoe cool is dat dan! :D En vlak voor zonsondergang vliegen ze krijsend rond, voor het raam van mijn kamer. Heerlijk! En als ik een stukje loop, naar het einde van de pier, kan ik pinguïns zien!

Een leuke toeristische attractie was de Melbourne 360; een hóóg gebouw met uitzicht over Melbourne en omstreken. Mooi! Met ons kaartje konden we ’s avonds terugkomen, dus dat hebben we uiteraard gedaan. We hadden er voor betaald ;) Hebben de zonsondergang bekeken en Melbourne bij nacht mogen aanschouwen. Geweldig! Overal lichtjes…

Contact leggen voelt hier een stuk makkelijker en natuurlijker als in Nederland. Vooral contacten met kamergenoten zijn makkelijk gelegd - Ligt er natuurlijk net aan wat voor persoon de ander is - . Merk dat mensen die alleen reizen er toch wel wat meer voor open staan dan mensen die met iemand anders reizen. En dan vooral de koppetjes… Die neigen helemaal naar elkaar! En als je tegen de mannelijke helft praat, krijg je een kwade blik van het meisje naar je… ;)

Als je alleen ben, praten andere ook sneller tegen je. Zo zou ik laatst alleen gaan koken, begint er iemand tegen me te praten. Wat ik zou gaan eten wilde hij weten. Uiteindelijk hebben we samen gekookt en gegeten. Bijzonder leuke ervaring!

Vorige week ben ik vooral met een Duitse jongen & meisje opgetrokken. We met z’n alle naar Albert Park gelopen, de Formule 1 fans onder ons wel bekend neem ik aan? En zijn we hun laatste dag in Melbourne uiteten en op stap geweest naar Fusion, een vette club in Crown Casino. Was al heel lang niet meer uit geweest, dus heb me prima vermaakt! Hele avond op de dansvloer gestaan :D

Heb inmiddels ook mijn eerste kangaroes en koala’s mogen begroeten! (Jo, heb hele schattige foto voor je van een slapende koala!) Hanna en ik mochten een dagje mee met Ehsan en een Australische vriend van hem. We zijn naar een sanctuary geweest; een soort van wildpark/dierentuin. Leuk om even weg uit de stad te zijn, en wat van het land zelf te kunnen zien!

Zondag zijn we ’s avonds naar de botanische tuin geweest, voor de Moonlight Cinema. De film die er zou gaan draaien was ‘Hotel for dogs’. Had geen idee wat voor film ’t zou zijn, maar het leek me erg leuk om het te ervaren. Daar aangekomen vroeg een man ons of we een hond hadden. We vonden ’t een beetje een vage vraag en zeiden maar gewoon
‘nee’. Pas later viel het kwartje… Hotel for DOGS...! Heel hondenlievend Melbourne kwam vanavond bijeen om een nieuwe film te bekijken, samen met hun trouwe viervoeter(s)!!

Woensdag zijn Hanna & ik aan onze eigen driedaagse Great Ocean Road tour begonnen. Omdat Hanna geen rijbewijs heeft, mocht ik de hele rit achter het stuur zitten. Pittig kan ik je wel vertellen! Maar het was het zeker weten waard! Onderweg kom je allemaal verschillende landschappen tegen, heel contrasterend; ene kant van de weg is bijvoorbeeld fel groen, de andere kant dor bruin. En natuurlijk is de kust waar je langs komt erg mooi, en je hebt de (welbekende?) toeristische punten! De twaalf apostelen vielen een beetje tegen, want die staan zo’n beetje op elke ansichtkaart… Had ik inmiddels wel gezien dus! Maar goed, leuk om in het echt gezien te hebben. Ik vond vooral het regenwoud leuk en erg mooi. En Bay of Martyrs was ook erg mooi om te zien.
Ik zie jullie denken… No worries! Bekijk de foto’s maar gewoon!!

De eerste nacht van onze tour hebben we overnacht in Apollo Bay… Mocht je de Great Ocean Road ook op je lijstje hebben staan… Sla Apollo Bay maar gewoon over! Er is echt geen reet te doen! Het hostel was ook dag en nacht verschil met mijn voorgaande hostels. Het was echt een backpackers hostel! En ik voel me nog steeds geen ras-backpacker… Anyway, ’t is weer een ervaring!

De tweede nacht hebben we overnacht in Warrnambool, en dat leek al veel leuker. Dus dat wil ik iedereen van harte aanbevelen! Ik ben misschien niet een erg betrouwbare bron, want ik was ZO moe dat ik weinig van de stad of het hostel heb meegekregen ;) Voornamelijk m’n bed & m’n bed.

Op de derde dag hoefden we ‘alleen maar’ terug naar Melbourne te rijden. Best een eindje nog; Hebben er zo’n vijf uur over gedaan. Op zulke momenten realiseer je hoe enorm groot Australië is! En dan zit je alleen nog meer in Victoria, een ‘kleine’ staat.

Vond het een super ervaring om hier te hebben gereden. Was van te voren wel heel nerveus dat ze hier links rijden en het stuur rechts zit, maar het viel heel erg mee. Wist alleen niet dat de ruitenwisser & knipperlichten knuppels omgewisseld zijn vergeleken met Nederlandse auto’s… *En toen ik het wel wist, zat het nog niet echt in m’n systeem* Heb de ruiten onderweg flink gewist… ;) haha!
Ook de versnellingknuppel zit aan de andere kant, dus heb een aantal keer tevergeefs de deur geslagen toen ik wilde schakelen. *werkte niet, moest toch echt met links*

In Melbourne autorijden wil ik iedereen trouwens van harte afraden, want het is er enorm te druk, de wegbewijzering is ‘nogal’ onduidelijk voor twee vrouwen in één auto en iedereen is opgefokt. Als je twee seconde te lang op de trambaan, voor een aankomende tram ( 0:-) ), blijft staan hoor je allemaal getoeter en getringel op je heen. (Ik snapte blijkbaar echt NIKS van die hoe-de-bocht-naar-rechts-te-maken-bordjes! *En dacht toch echt dat ik ’t bordje goed nadeed…:P)

Dinsdag zit Melbourne er na een dikke drie weken weer op en vlieg ik naar Cairns. Daar ga ik in ieder geval het Great Barrier Riff bekijken. Ten minste, hoop dat ie er nog is… Kreeg een verontrustende krabbel dat het er niet lang meer zal zijn… Maar vast nog wel een weekje toch?! ;)

Het zal wel weer even wennen zijn om in Cairns ‘opnieuw’ te beginnen. Heb hier drie weken voornamelijk met Hanna opgetrokken, en dinsdag scheiden onze wegen. Het leven van een al-dan-niet-echte backpacker is zwaar! Maar ook leuk gelukkig!

Komt er bij jullie eigenlijk nog een elfstedentocht?? Of toch maar niet…?

In ieder geval; See ya!

Liefs, Laura

• 18 Januari 2009 - 04:53

Ehsan:

Hey laura,

Ik ben net thuis, Jack had ook al gebeld of wij samen bij hem gingen BBQ'en maar ik kon vandaag niet. Dat ruitenwissers toestand komt mij zeer bekend voor hahaha

• 18 Januari 2009 - 08:40

Martine:

Hé Laura,
    Vind het erg leuk om je mooie verhalen te lezen.
    Australie lijkt me echt prachtig!

Ik wens je nog veel plezier!
    Groetjes, Martine

• 18 Januari 2009 - 10:21

Suzanne:

Leuke verhalen weer! t vriest hier niet meer, dus voorlopig in ieder geval geen elfsteden tocht. Ik ben weer terug uit Singapore, dus moest sowieso wel wennen aan t koude weer hier. maar wel weer lekker op thuis te zijn. Have fun! Xx Suzanne

• 18 Januari 2009 - 10:26

Tante Diana:

Hallo Laura
    Zoals jij alles beschrijft is het net of we met je meereizen.Gaaf hoor wat je allemaal beleefd.Maar je foto's zijn voor ons wel nodig om te begrijpen hoe het is om in een landsgrote dierentuin te reizen.Ik heb erg gelachen om je verhaal over het
    autorijden omdat ik het helemaal voor me zie.Is je trouwens opgevallen dat het water de andere kant opdraait in het doucheputje.Of is je misschien iets anders opgevallen?We hopen dat je reis zo prachtig blijft en dat je nog veel meer mensen gaat ontmoeten.
    Groeten van ons allemaal.

• 18 Januari 2009 - 10:53

Wilma:

Hey meis,

wat heb je weer veel beleefd.. M'n mond valt elke keer weer open. Hoe doe je dat toch allemaal zo in je eentje. Je bezoekt allemaal mooie attracties etc. legt contacten. Hoe heerlijk!

Ga je daar ook nog werken?

Heel veel plezier nog

Liefs wilma

• 18 Januari 2009 - 10:54

Mama:

Hoi Laura. Leuk om je even weer te hebben gesproken na je mail te hebben gelezen! Nou ik heb je foto's gezien hoor, die ene koala in de boom geweldig en ja hoor eindelijk kangaroes! Fijne dag nog morgen, zo te zien had je weer leuke mensen ontmoet, jammer dat je (o.a. Hanna)achter moet laten, maar wie weet hoe zulke leuke mensen er nu weer op je pad komen! Goeie reis naar Cairns, geweldig om het Great Barrier Riff te gaan bekijken, inderdaad nu het nog kan! Veel liefs,
    mama XXXX

• 18 Januari 2009 - 11:35

Niek:

Hey Lau,

Dat klinkt echt super allemaal, hoop dat je er nog net zo veel plezier beleeft!
    X Niek

• 18 Januari 2009 - 15:18

Judith:

Heej Lau,

Ik heb net even al je berichten gelezen, dus ik ben weer helemaal op de hoogte van je avonturen. Klinkt echt super allemaal.
    Ennuh... kan je niet een beetje zon deze kant op sturen? Wij hebben vandaag weer lekker de hele dag in de regen les staan geven :S

X Judith

• 18 Januari 2009 - 15:35

Sander:

Heey Laura, Geweldig wat je allemaal meemaakt!! Echt zooo jaloers! :D

Om even door te gaan op de reactie van Judith en jouw vraag over een mogelijke Elfstedentocht... Het zit er niet in.. het goot vandaag weer pijpenstelen.. *Ik heb medelijden met je Judith.
    Gister was het afscheid van Petra.. was erg gezellig met alle collega's, jammer dat je er niet bij was.. Maar nogmaals: een afscheid of Australie... Ik weet het wel ;)

Super veel plezier nog hè!!

Xx Sander

• 18 Januari 2009 - 23:06

Andreas:

Haha, het eerste wat wij gaan doen als je weer terug bent is jou achter het stuur zetten. Grote kans dat je weer terug moet wennen aan de richtingwisser, no way dat ik dat wil missen! ;)

Enne, nog es happy anniversary... je weet! :)

Kus!

• 19 Januari 2009 - 11:50

Angeline:

he vakantiegangster

Wat maak je een geweldige dingen mee. ik hoop dat je alles mag zien wat je wilt zien en de zon moet hier echt naar toe hoor want nu giet het hier weer .......ik sta maar een paar uurtjes op de baan.(uhm)
    Lieverd genietse groet angeline

• 20 Januari 2009 - 12:53

Remko & Anna:

Hey Lau,
    Leuk verhaal! Mooie ervaringen :) Hier in Thailand zie ik je ook veel meer mooiere vogels dan 'de mus' ;) Maar ook gigantische kakkerlakken op straat en heel veel straathonden.

Ook hier rijden ze links en 't stuur rechts, erg verwarrend, blijf nog altijd de verkeerde kant op kijken bij de weg oversteken, maar we leven nog :D

Oh en als je de kans en het geld hebt om te gaan duiken dan moet je dat zeker doen bij het great barrier reef! (of op z'n minst snorkelen ;)) PADI Open Water kost je ongeveer 250 euro en is niet heel lastig (als je 't teminste niet eng vind natuurlijk!)

Heel veel plezier nog en tot de volgende update!

Groetjes Remko & Anna

• 21 Januari 2009 - 16:46

Jolanda:

Lau,

Eindelijk een koala! Ik heb vandaag je kaartje gekregen... toen had je nog geen koala gezien... dus ik denk dat 't kaartje er wel even over gedaan heeft ;). M'n vader is november 2008 naar Amerika geweest en m'n oma kreeg pas deze week z'n kaartje... *hmmm*... beetje verdwaald?!

Goed om te lezen dat je 't naar je zin hebt. Het lijkt me lastig om steeds op jezelf aangewezen te zijn. Gelukkig heb je natuurlijk wel leuke mensen ontmoet!

Veel plezier in Cairns! Liefs uit HHW.

-xxx- Jo.

PS. Geen elfstedentocht in NL... het winterweer is veranderd in regen (oftewel: je mist niks!)